BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

05 February 2011

aku tetap aku

Novel mempunyai kisah yang panjang dan memerlukan masa untuk difahami sepenuhnya.
Untuk memahami dan mengetahui sesebuah novel tu kita perlu baca dan faham isi novel tersebut barulah kita dapat menilai novel tu sebuah buku yang bosan ataupun menarik.
Seperti yang kita semua tahu, jangan menilai sesebuah buku tu melalui kulitnyaa.
Mungkin kulitnya menarik tapi isinya sangat bosan, begitu juga sebaliknya.
Aku menganggap diriku sebagai novel kerana orang perlu mengenali aku terlebih dahulu baru dapat memahami diriku yang sebenar. Seperti novel yang perlu baca dahulu barulah kita tahu isi cerita tersebut.
Mungkin ada yang menganggap aku sombong sekiranya tidak pernah bergaul dengan aku.
Mungkin ada yang mempunyai pandangan negatif pada diriku.
Ini semua kerana mereka belum mengenali siapa diriku yang sebenar.
Aku tetap akan menjadi diriku yang sebenar walau dimana ku berada.
Seperti novel juga. Dimana sahaja dihantar dipos. Kulit dan isi nya tetap sama.
Begitu jugalah aku, dimana sahaja aku merantau. Aku tetap aku.
Sering menjadi seorang perahsia sekiranya tidak ditanya atau dipaksa bercerita.
Tetapi mungkin boleh menghilangkan bosan teman-teman dengan ceritaku.
Sama juga dengan novel. Isinya tidak akan diketahui selagi pembacanya tidak berusaha membuka lembaran dan membaca setiap helai yang ada dalam novel tersebut.
Dan mungkin boleh menghilangkan bosan pembaca dengan cerita yang tersirat dalam penulisannya.

P/S: Mungkin sukar untuk difahami apa yang ingin aku sampaikan. 
Tetapi ini lahir dari buah fikiran ku sendiri... =)

0 thoughts: