BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

05 February 2011

mengenal kelebihan diri.

Setiap orang ada kelebihan dan keistimewaan sendiri. Semua orang akan sering membanding bandingkan diri sendiri dengan sesuatu yang lain. Tidak terkecuali diri saya sendiri. Mungkin rakan rakan lain mempunyai analogi tersendiri mengenai diri mereka. Ada rakan rakan yang mengibaratkan diri mereka sebagai cermin, burung besar, bunga matahari dan macam macam lagi. Cara saya memandang diri sendiri tidak lah seunik dan sehebat rakan rakan yang lain. Saya mengibaratkan diri saya sebagai sekeping biskut tiger.


Kenapa saya mengibaratkan diri saya sebagai sekeping biskut tiger? Kalau kita pegang biskut tiger tuh sendiri, kita dapat tengok kan, betapa kerasnya biskut tu tapi bila kita tekan dia, kita akan tahu yg sebenarnya walaupun biskut tu nampak keras, sebenarnya biskut tu sangat sangat lah rapuh. Begitu juga dengan diri saya sendiri. Mungkin saya akan nampak kuat, nampak teguh diluar tetapi sebenarnya, hati saya sangat rapuh dan mudah tersentuh.


Selain itu juga, jika kita dengar sahaja biskut tiger itu, kita akan fikir, yg jenama 'tiger' itu sendiri menunjukkan ciri-ciri keberanian. Begitu juga dengan diri saya. Kalau saya pula, nama saya sendiri membawa makna keberanian. Tetapi sebenarnya, saya tidak lah seberani nama itu sendiri. :p


Semua org sukakan biskut tiger. Semua orang boleh hidup dengan hanya makan biskut tiger. Semua org boleh sesuaikan diri dengan biskut tiger. Begitu juga saya. Saya mudah sesuaikan diri dengan keadaan sekeliling. Mudah menjadikan diri ini sebagai kawan yg memahami. Saya mampu memberikan nasihat kepada rakan-rakan saya dan saya mampu untuk menyesuaikan masa dan keadaan yg tertentu.


inilah saya. :)



makanan jak kan? :)

2 thoughts:

Think Fun said...

makanan je ko tau..hahaha..

Wan said...

haahahaha. shhhhh~