BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

05 February 2011

Diriku

Aku menyamakan diri aku seperti seekor ikan. Ikan itu selalu berenang ke sana sini untuk kebaikan dirinya. Ikan tersebut sama seperti aku kerana selepas SPM dan sebelum masuk maktab, aku telah mendaftarkan diri di Kolej Matrikulasi Perlis(KMP). Walaupun itulah merupakan kali pertama aku bejauhan dengan family.

Pada hari pertama berpisah, memangla amat sedih, tetapi dah nak buat macam mana lagi kerana aku berjauhan dengan family pun disebabkan untuk masa depan aku. Di KMP aku belajar macam-macam benda yang tidak pernah aku buat sebelum nie. Sebelum nie aku tidak tahu apa itu berdikari. Tapi, setelah belajar di KMP, aku telah memehami erti berdikari itu dengan sedalamnya. Aku dapat membiasakan diri aku kat KMP. ALHAMDULILLAH. Setelah sebulan aku dekat KMP, aku dapat tawaran untuk memasuki MAKTAB.

Setelah menerima tawaran tersebut aku terus berhenti daripada menyambung pelajaran di KMP dan mendaftarkan diri ke IPIK. Aku di IPIK hanya sebatang kara. Pertama kali sampai di IPIK, aku tidak mengenali seorang pun pelajar disitu. Memang susah untuk membiasakan diri di situ. Tetapi setelah beberapa bulan di IPIK, aku dapat membiasakan diri aku di sini. Hidup aku di IPIK berjalan seperti biasa. Dekat sini dapat menyamakan diri aku sebagai seekor ikan. Kemana sekalipun ikan itu berenang, dia tetap dapat membiasakan dirinya dengan tempat tersebut.

0 thoughts: