BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

18 January 2011

Pemikiran adalah Anugerah Tuhan

Secara umumnya pemikiran merupakan satu perkara baik untuk setiap manusia. Apakah yang membuatkan kita dapat berfikir? Jawapan yang mungkin sesuai digunakan ialah kerana Tuhan memberikan kita Akal. Atau,jawapan dari segi Ilmiah pula ialah mungkin dengan mengemukakan Teori Otak Triune yang diperkenalkan oleh Paul MacLean,atau Teori Otak Roger Sperry yang diperknalkan oleh Profesor Roger Sperry-Pemenang Hadiah Nobel di University of California.


Memang sesuatu yang menarik apabila wujudnya manusia yang mampu menerangkan cara manusia berfikir dari segi teorinya. Memang ada logiknya perkara yang sedemikian, namun kuasa terbesar yang membolehkan manusia berfikir adalah kerana Tuhan telah mengurniakan kita akal. Apabila manusia berfikir dengan bijak, logik dan cemerlang, atau lebih dari itu, sudah pasti akal adalah punca manusia berfikir sehebat itu.

Setiap manusia juga tahu apa perkara yang membezakan manusia dengan hidupan yang lain, iaitu manusia memiliki akal dan yang lain tidak. Cuba fikirkan bagaimana manusia dapat mencipta pelbagai alatan canggih seperti komputer,Telefon Bimbit dan sebagainya. Setiap daripada kita akan berfikir, "Wah...hebatnya ciptaan ini!!" Namun,disebalik kehebatan itu adalah hasil dari daya pemikiran yang kreatif berdasarkan akal yang diberikan oleh Tuhan kepada kita.

Dalam kehidupan harian kita dapat menyelesaikan masalah yang kita hadapi, dan kita dapat melakukan keputusan yang bijak. Kita juga dapat mempertimbangkan apa yang baik dan apa yang buruk. Selain itu, kita juga dapat memberikan idea yang dihasilkan oleh daya berfikir kita. Perkara yang sehebat itu hanya dapat kita lakukan kerana adanya akal yang dikurniakan oleh Tuhan.

Kesimpulannya, segala kehebatan fikiran kita adalah kerana akal yang diberikan oleh Tuhan. Oleh itu, kita haruslah bersyukur dan menggunakan akal yang dikurniakan oleh Tuhan ini dengan baik. Janganlah kita menjadi hipokrit, kerana akal tidak berlangsung dalam pemikiran yang jahat. Memikirkan perkara jahat adalah sama seperti kita menyalahgunakan akal, atau langsung tidak menggunakan akal. Dalam pengertian lainnya, ada akal tapi seperti tiada akal. Jadi, Pemikiran adalah Anugerah Tuhan!

0 thoughts: