BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

21 February 2011

Tujuh teknik asas CoRT 1

Komponen CoRT 1 Tujuan berfikir Kaedah dan langkah Contoh tajuk perbincangan


PMI : Plus, Minus, Interesting. Baik, Buruk, Menarik. Meluaskan fikiran tentang sesuatu situasi.

Mengelakkan reaksi beremosi.

Mengembangkan idea atau cadangan. P: Senaraikan semua yang baik

M: Senaraikan semua yang buruk

I: Senaraikan semua yang menarik

Apakah keputusan atau penilaian tentang sesuatu tajuk yang dikaji? 1. Komputer menggantikan guru dalam sekolah.

2. Kereta direka supaya boleh terbang semasa jalan raya sesak.

3. Sains diajar di luar bilik darjah.

CAF disebut sebagai kaf.

Consider All Factors

Ambil kira semua factor. Meninjau semua aspek situasi dengan lengkap dan menyeluruh. Elakkan terlupa factor yang penting. Senaraikan semua faktor yang berkaitan.

Pertimbangan setiap faktor.

Apakah keputusan selepas pertimbangan sewajarnya dibuat. 1. Apakah kegiatan kokurikulum yang anda ingin ikuti?

2. Apakah hadiah yang sesuai untuk hari jadi ibu anda?

3. Semua pelajar tingakatan lima perlu mengikuti mata pelajaran Fizik, Kimia dan Biologi.

C & S disebut sebagai C dan S.

Consequence and Sequel.

Kesan dan Akibatnya. Menjangkakan apa yang akan berlaku selepas sesuatu cadangan dijalankan.

Meramalkan kesan dan akibat bagi keputusan tersebut. Apakah cadangan tersebut boleh berjaya?

Apakah risiko yang mungkin dihadapi?

Apakah kesan serta merta, jangka pendek, dan jangka panjang?

Apakah cadangan berkenaan terbaik? 1. Buku teks dihapuskan di sekolah.

2. Latihan setiap pelajar dibuat melalui hubungan komputer dengan guru.

3. Kajian tentang klon manusia harus dimulakan.

AGO disebut ‘a-go’

Aims, Goals and Objectives.

Tujuan, Matlamat dan Objektif Sentiasa menumpukan perhatian terhadap tujuan asal supaya matlamat tercapai

Elakkan perkara yang tidak berkenaan. Apakah AGO rancangan?

Adakah tindakan keluar daripada AGO?

Bagaimana pastikan AGO dapat dicapai. 1. Apakah AGO hidup anda?

2. Apakah AGO mengadakan sekolah satu sesi.

3. AGO mengajar kemahiran berfikir di sekolah sukar.

FIP disebut fip.

First, Important, Priorities.

Utama, Penting, Prioriti. Mengambil kira perkara-perkara yang penting.

Menentukan prioriti.

Elakkan perkara yang tidak patut diutamakan Apakah perkara-perkara yang penting?

Antara perkara-perkara ini, yang mana paling penting?

Apakah prioriti yang perlukan tindakan segera? 1. FIP semasa memilih pasangan hidup.

2. Apakah strategi pengajaran pembelajaran sejarah yang paling baik?

3. Apakah FIP yang harus dilaksanakan demi mencapai matlamat Wawasan 2020?

APC disebut ‘A’,’P’,’C’

Alternatives, Possibilities, Choices.

ALternatif, Kemungkinan, Pilihan. Memikirkan beberapa perkara yang serentak.

Menentukan pilihan yang terbaik.

Elakkan pemikiran sehala sahaja. Apakah cara-cara yang berlainan untuk menyelesaikan masalah ini?

Apakah baik buruk setiap cadangan tersebut?

Yang manakah cadangan yang paling terbaik? 1. Bagaimana memilih ketua kumpulan sedangkan ahli-ahli masih tidak mengenali antara satu sama lain.

2. Peperiksaan dihapuskan. Cari APC

3. Sains dan Matematik perlu diajar dengan lebih baik lagi.

OPV disebut ‘O’,’P’,’V’.

Other People’s Views.

Pandangan Orang lain. Mengambil kira pandangan orang lain sebelum membuat keputusan.

Elakkan membuat keputusan yang terlalu memfokuskan diri. Apakah idea diri akan mempengaruhi orang lain?

Bagaimana orang lain memandang idea anda?

Adakah idea anda bernas dan harus dijadikan tindakan? 1. Semua kegiatan social dihentikan selepas 9 malam.

2. Rancangan TV dari luar Negara diharamkan.

3. Gaji guru harus melebihi gaji pegawai kerajaan yang lain sebanyak 50%.

06 February 2011

Aku Sebuah Hard Disc

Aku sebuah hard disc, mungkin itulah yang paling sesuai untuk diibaratkan tentang diriku. Kenapa aku menafsirkan diriku sebagai sebuah hard disc dan tidaknya sepertinya seperti dandelion, bola atau sebagainya? Mungkin salah satu faktornya aku lebih cenderung dan meminati perkakasan digital berbanding dengan perkara-perkara lain seperti bunga ataupun makanan :)

Ok salah satu faktor aku meanggap diriku seperti hard disc kerana sifat ku sendiri seperti perkakasan digital tersebut iaitu boleh menyimpan dan membuang sebarang maklumat dengan mudah, dengan satu klik semuanya boleh dipadam atau ditambah. Manakala diriku pula, seandainya ada orang disekelilingku pernah menyebabkan aku marah atau geram, aku tidak  menyimpan perasaan dendam terhadap perbuatan mereka  tersebut. Selepas beberapa jam perkara tersebut berlalu aku sudah lupakan tentang masalah tersebut.

Ok rasanya itu saja yang boleh aku tulis dan kongsikan dengan rakan-rakan yang lain.

Terima kasih.

Metakognisi



2 video ini sedikit sebanyak menerangkan tentang bagaimana metakognisi atau berfikir untuk berfikir.
Sudahkah anda menontonnya?



Dalam kehidupan kita, secara sedar atau tidak sedar, kita sering menggunakan teknik berfikir secara metakognisi. Dalam erti kata lain, muhasabah diri. Kita berfikir tentang berfikir, contohnya dalam membuat keputusan, kita berfikir dan berdialog dengan diri sendiri. Monolog dalaman memainkan peranan yang penting dalam proses metakognisi ini.

Hal ini sangat penting dalam kehidupan seseorang, terutamanya bagi menentukan langkah seterusnya yang perlu diambil dan dalam membuat keputusan. Seterusnya, kemahiran metakognisi juga dapat meningkatkan kematangan seseorang dalam berfikir.